دات نت نیوک

اخبار و اطلاعیه ها

تاریخ با غرغرهای اضافی اثر علی اصغر سیدآبادی

02 فروردین 1396 08:54 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.5 با 2 رای
تاریخ با غرغرهای اضافی اثر علی اصغر سیدآبادی

تاریخ با غرغرهای اضافی اثر علی اصغر سیدآبادی

درباره‌ی انتخاب عنوان کتاب بفرمایید. چرا تاریخ با غرغر؟ از نظر شما این عنوان برای بچه‌ها جذاب است؟
من فكر كردم اين اسم، جذابتر و  در عین حال متواضعانه‌تراست تا نامي مانند «نگاه انتقادي به تاريخ ايران» يا براي مثال « تاريخ از نگاهي نو» و يا از اين جنس عناوين که دربرگيرنده‌ي ادعاي بزرگي مي‌شد و من نمي‌خواستم چنين ادعايي كرده باشم. نكته‌ي ديگر اين‌كه، غرغر كردن به حال و هواي نوجواني بيش‌تر مي‌خورد تا تعابیرو عناوین رسمی دیگر. این عنوان، هم اثر را با نگاه انتقادی مخاطب پیش می‌برد و هم از سوی دیگر از انتظار علمی بودن سطح بالای آن می‌کاهد.


در یکی از جلدهای کتاب اشاره‌ای داشتید به هم نژاد بودن ما با هیتلر، و در جای دیگر از قاطی شدن خون پاک ایرانیان با دیگران سخن گفته‌اید، آیا به تفکیک نژادها اعتقادی دارید؟
 این مطلب که در مقدمه‌ی کتاب آورده شده است بیش‌تر برای این بوده که خواننده متوجه شود وقتی در کتاب از «ما» سخن می‌گوییم، منظور کدام دوره است چون در طول تاریخ مرزهای ایران بارها جا‌به جا شده‌اند . ایرانی  دوره‌ی تاریخی هخامنشی با ایرانی دوره‌ی قاجار متفاوت است و این شاید بیش‌تر برای توضیح این بوده که «ما کجا هستیم». نگرانی غلتیدن  در نگاه نژادپرستی افراطی همیشه وجود دارد اما واقعیت این است که در طول تاریخ، نژادهای مختلف با هم مراوده داشته، ازدواج کرده و قاطی شده‌اند، بنابراین برتری نژادی به نژاد دیگر چندان معنی ندارد و از سوی دیگر ما مسلمانیم و بر اساس آیه‌ی شریف قرآن به برتری نژادی معتقد نیستیم.


لطفاً چند کتاب و شخصیت محبوب از کتاب ‌های دوران  نوجوانی‌تان را برای مخاطبان ما معرفی بفرمایید؟
کتاب‌های دوران کودکی و نوجوانی ما چندان تناسب و جذابیتی برای نوجوان امروزی ندارد. چون در آن زمان کتاب‌های مخصوص برای نوجوانان یا نبود و یا ما به آن‌ها دسترسی نداشتیم. گاهی پدربزرگم از داستان‌های عامیانه‌ای که با برداشت از داستان‌های غربی نوشته شده بودند برایم می‌خواند و یا حکایت‌ها و مجموعه کشکول و کتاب‌های دینی و مذهبی از زندگی امامان و پیامبران را می‌خواندم .


با توجه به این‌که شما مدیر اداره‌ی ترویج کتابخوانی و مطالعه‌ی وزارت ارشاد هستید، برای افزایش سطح کتابخوانی در بین نسل نوجوان و جوان امروز چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟
برای پاسخ به این پرسش نخست باید ببینیم کودکان و نوجوانان چرا کتاب نمی‌‌خوانند؟ یک بخش از این مورد جهانی است. بخشی دیگر اما دلایل ملی دارد. آموزش و پرورش ما، نوع نگاه ما به مسئله‌ی آموزش، لذت بردن از خواندن و هم‌چنین ویژگی‌های منطقه‌ای و محلی در این مورد بسیار تاثیرگذار است.
اگر قرار باشد روی فایده‌های کلیشه‌ای و تکراری خواندن مانند « کتاب چراغ دانایی است.» «کتاب کلید شناخت است.»  و .... تاکید داشته باشیم راهی از پیش نخواهیم برد. در بازی‌های دیجیتال، در فضای اینترنت، هنگام تماشای یک فیلم و یا رسانه‌هایی اینچنین، شما اسیر و تحت تسلط آن رسانه هستید و کنشگر یا فعال نیستید  چون تمام جزئیات و فضا و سناریو و ... از پیش طراحی شده است و بر عکس  در ادبیات و کتاب، شما آفریننده اید. با نویسنده  همراه شده و فضا و تیپ و قیافه‌ی شخصیت‌ها را می‌سازید و این همان وجه بی‌بدیل کتاب است که چیز دیگری نمی‌تواند جایگزینش شود. و این دقیقا همان ویژگی است که فرد کتابخوان را از دیگران متفاوت می‌کند و از او فردی می‌سازد که هم دانش‌دارد و هم خلاقیت کاربرد آن را.

 

 

تصاویر پیوست
امتیاز دهید:
نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.