دات نت نیوک

اخبار و اطلاعیه ها

گفتگو با ناصر فکوهی

24 تیر 1396 12:21 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
گفتگو با ناصر فکوهی

ناصر فکوهی (زادهٔ 24 اردیبهشت 1335، تهران)،
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد جامعه شناسی و دکترای انسان شناسی از پاریس است.
 انسان‌شناس، نویسنده و مترجم ایرانی است. استاد گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، مدیر وبگاه انسان‌شناسی و فرهنگ و عضو انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی و ایران‌شناسی ‌است.


از نظر شما که متخصص در زمینه‌ی انسان‌شناسی هستید نسل نوجوان ما چرا خیلی کتاب‌خوان نيست؟
ما نمی توانیم حکم کلی بدهیم  و گزاره ای به این گستردگی را مطرح کنیم. زیرا پیش از هر چیز هنوز مطالعه ای جدی که میزان «کتابخوانی» را روشن و به صورتی تطبیقی آن را در نقاط مختلف کشور  و با یکدیگر و با سایر  نقاط جهان مقایسه کند، در دست نداریم. اما یک امر بدون شک  از طریق مشاهده قابل  درک است و آن اینکه  امروز معنای «خواندن» به «کتاب خواندن» محدود نمی شود.  باید خود را با  جریان های جدید  تولید و توزیع دانش  و در هم آمیختگی رسانه ای که یکی از مهم ترین اصول انقلاب اطلاعاتی است انطباق دهیم. «خواندن» امروز می تواند به صورت های مختلف و از خلال رسانه های بی شماری انجام بگیرد و تداخل‌های گوناگونی را بسازد
متن خوب  و یا «مناسب و مفید» چیست؟
متنی که در قالب های رسانه ای گوناگون ( نوشته، تصویر، صدا،  یا رسانه های میان کُنشی) بتواند  قابلیت های  انسانی ِ هماهنگ با طبیعت و  با فرهنگ را در یک انسان رشد داده و برعکس انرژی منفی  و مخرب را در رابطه با خودش یا دیگران در او را به  حداقل ممکن برساند..
مهم‌ترین دغدغه‌ی شما در ارتباط با نسل نوجوان امروز ایران چیست؟
اینکه بتوانند در یک محیط دموکراتیک به معنای واقعی کلمه  رشد کنند و  از زندگی خود  در جهت رشد و تعالی خودشان و کمک به دیگران چه در این فرهنگ و چه در همگامی با فرهنگ های دیگر برخوردار باشند. بنابراین در یک کلام، آزادی حداکثر در چارچوب عرف و قوانین  پهنه ای که در آن زندگی می کنیم؛ برخورداری از  امکان  پاسخ یافتن به نیازهای اساسی شان همچون  آموزش، فرهنگ،  اوقات فراغت، بهداشت، مسکن؛ و اینکه بتوانند معنای خوشبختی را در یک  نظام  آزاد  با کمترین فشار ها  و بیشترین مسئولیت پذیری  احساس و تجربه کنند.
به نظر شما با بهره‌گیری از چه شیوه‌هایی می‌توان کودکان و نوجوانان را به خواندن و مطالعه تشویق کرد؟
به نظر من با  باز کردن ذهن و  رفتارهای خود به سوی جهان، با درک اینکه امروز چگونه  باید در دنیا زندگی کرد که  این امر چندان ساده ای نیست، چون جهان دائما پیچیده تر می شود . اینکه بتوان هم فرهنگ خود را تعالی بخشید و هم  دیگر فرهنگ ها را شناخت و از آنها بهره برد و فرهنگ خویش را با آنها وارد  روابط مبادله  مثبت و خلاق کرد. اگر چنین کنیم بدون شک  نوجوانان و جوانان  ما  با برانگیخته شدن  حس کنجکاوی مثبت و  لذتی که می توانند از آشنایی با فرهنگ خود و دیگران ببرند به سوی مطالعه و شناخت  فرهنگی خواهند آمد و نیازی به  عوامل مشوق  تصنعی  نیست. انسان به صورت طبیعی به رشد فرهنگی خود نیاز دارد و فقط باید شرایط بازدارنده مثل فشارهای محیط، فقر،  دغدغه های مربوط به زندگی روزمره و نیازهای طبیعی را  به حداقل رساند.
یکی از بهترین کتاب‌هایی که در دوره‌ی نوجوانی مطالعه کرده‌اید را به خاطر دارید؟
بهترین کتاب هایی که من در نوجوانی می خواندم یعنی در حدود ده تا دوازده سالگی، کتاب های  ادبیات فرانسه قرن نوزدهم بود به خصوص ژول ورن و ویکتور هوگو و فکر می کنم نخستین  شناختم از جهان و از  نیاز انسان به عدالت و در همان حال قابلیت هایی که آگاهی و هوش و دانش در اختیار او برای این کار می گذارد را مدیون این کتاب ها هستم.
با توجه به این که شما مترجم آثار ارزشمندی در حوزه‌ی دانش‌اجتماعی و زندگی‌نامه و ادبیات هستید، خواندن زندگی‌نامه‌ی چه کسانی را به نوجوانان پیشنهاد می کنید؟
من در حال انتشار  زندگینامه های گروهی از پیشکسوتان هستم که هر یک در عرصه کار خود بهترین الگوها را داشته اند.  سال آینده امیدوارم این کتاب ها منتشر شوند. اما می توانم به عنوان مثال به شخصیت هایی چون دکتر جلال ستاری (پژوهشگر و  نویسنده و مترجم) دکتر علی بلوکباشی(مردم شناس) ، خسرو سینایی و محمد رضا  اصلانی (فیلمساز) ،  محمد منصور فلامکی (معمار) و پرویز کلانتری (نقاش) در این مجموعه اشاره کنم که البته زندگینامه های دیگری نیز از آنها به  انتشار رسیده است.

 

تصاویر پیوست
امتیاز دهید:
نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.